Kreta i juni…

Ferie 2 juni – 10 juni 2012 Kreta´s vestside

Min gode ven og jeg skulle af sted til Kreta den 2 juni kl. meget tidligt om morgenen, turen var en gave til mig i anledning af min kommende 55 års dag i oktober, og indrømmet jeg vil da meget hellere på en god ferie end at have en gave… :-).
Vi landede i Chania´s lufthavn på Kreta den 2 juni ved 11 tiden lokal tid, de er en time foran så dette r til at føle på. Vi kom let og hurtigt gennem told og ud til bagagerummet hvor kufferterne kom ret kvikt, det er ellers ikke normen … men vi var glade og smuttede ud og over til biludlejningen for at hente den bil min ven havde lejet for hele perioden.
Og af sted det gik, af kendte veje rundt om ”vores” Shell tank og af sted ud af strandvejen til vores Hotel Menia som ligger ude i det skønne Plantanias, vi er bekendt med området fra tidligere ferier så ikke noget problem med at finde rundt heldigvis da. Shell tanken er en gammel joke som opstod da vi sidst var dernede og blev ved med at køre forkert så vi mødte den samme Shelltank adskillige gange… det har vi drillet hinanden med, og nu er det blevet en slags mantra sagt i sjov.. :-)

Installeret og udpakket skiftede vi tøj og smuttede ned i hotellets restaurant for at få lidt frokost, ikke den store succes desværre, for maden svømmede i olie… men vi fik da spist og drukket en øl og så holdt vi en siesta, vi havde været meget tidlige oppe, dvs jeg havde endda slet ikke sovet så vi var lidt trætte og det var varmt trods at det blæste lidt… Nå men madens skuffelse var til at overse, vi skulle kun spise morgenmad på hotellet og det var fint og enkelt… så det var godt nok.

Om aftenen tog vi ind til Chania og fik lidt mad, og slentrede ned af de hyggelig små stræder og gader og efter en lang og dejlig dag kørte vi hjem til vores hotel for at få en enkelt drink eller 2… så vi kunne sove godt…

Og udover at møde en god veninde der er bosat på Kreta, så kørte vi rundt på må og få, vi fik set nogle af de skønne steder vi ikke havde set, små fiskelejer, små havne, restauranter med lækker mad, samt naturligvis et par af turiststederne… Vi fik gennemtrasket Chania og kigget i andre små stræder end vi plejer, spist steder vi ikke havde været før … helt igennem hyggeligt.

Min gode ven tog på en cykeltur på ca 28 km … de var 6 der skulle af sted på turen og de blev kørt op på et bjerg og skulle så cykle ned igen af små stier og veje…. En tur som min ven bare nød. Næste dag tog vi ud i nærheden af Kissamos og udså os en lille men hyggelig restaurant, som lå i nærheden af den tur min ven havde været på. Så jeg fik set lidt af turen på en måde…. En lang meget smuk tur gennem Kretas smukke natur, hvor alt er så flot grønt endnu. Og luften er gennemsyret af timianens gennemtrængende duft sammen med andre krydderiers dufte og gedernes brægen rundt omkring. Oliventræernes smukke sølvgrønne blade lyser op i solen lys og de gamle oliventræer maner til besindighed og ro…..

På vores sædvanlige tur ud til Agia Triada Klosteret, som ligger lidt nord for Chania by, møder vi også marker på ræd og række med oliventræer, bistader, og citrustræer fyldt med spæde frugter, samt marker med krydderier der dufter lifligt i næsen. Når man når ud til klostret, så skal man huske at tage lidt tøj på, dvs lange bukser/nederdel og langærmede bluser man må ikke blotte sig i herrens hus i de katolske og græskkatolske lande, sådan er det bare og naturligvis gør man hvad de beder en om, hellere selv have tøj med til at tage på, end at blive tilbudt en nusset sjalsagtig bluseting …

Inde i klostret får jeg altid en følelse af gudelighed, jeg bliver overvældet af den følelse hver gang og føler mig lidt renset på sjæl og legeme når jeg er ude i solen igen, jeg tænder et lys for mine afdødes sjæle og beder en lille bøn, spørg mig ikke hvorfor …for jeg ved det ikke… Men jeg har det godt bagefter og det er vel vigtigste synes jeg. Jeg handler så altid lidt cremer, sæber og olivenolie inde i museumsbutikken på klosteret, så er jeg med til at bidrage til klostrets munke og præster kan restaurere de ikoner de er berømte for at reparere. Samt er med til at holde gang i deres olivenhandel, de høster selv deres oliven præsterne og presser olien som de så sælger, den olie er så vidunderlig smager af noget og jeg har altid et par liter med mig hjem.

I år var vi også en tur nede sydpå, ned til en vidunderlig lille by hvor vi traskede lidt rundt, og så på gadens små butikker, samt spiste frokost på en hyggelig lille havnerestaurant, da vi kørte derfra fik vi en skøn lille havn at se, hvor vandet er så blåt så blåt. Lignede næsten et Bounty land som man fik en stor lyst til at hoppe i. Som man kan regne ud så vi meget smuk natur på vores ture rundt på Øen…. Det er en lise for sjælen synes jeg, man får set så meget andet end herhjemme og det giver mig en vidunderlig følelse af frihed, samt det virker forfriskende på mit sind og krop.

Alt i alt var det en dejlig ferie som jeg håber kan gentages snart igen….

Den lille havn nede sydpå, som lignede det rene Bounty land.

Vores Hotel´s pool og restaurant indgang.

Trappen op til Agia Triada Klosteret som liger lidt nord for Chania

Chania havnefront ved 20 tiden, lige der hvor tusmørket kommer snigende og natten sænker sig stille over øen.

2 kommentarer (+add yours?)

  1. Deborah
    jun 23, 2012 @ 20:05:16

    Det lyder som en dejlig, dejlig ferie. Jeg tror, jeg har været i den havn du taler om. Men det kan være en anden selvfølgelig. Der er mange dejlige steder. Jeg har også bestemt, jeg snart skal en tur til Grækenland igen, enten kreta eller noget helt 3. Vi må se. Der er så mange dejlige steder, jeg gerne vil se.

    Svar

    • hebiha
      jun 23, 2012 @ 20:51:29

      Det var en rigtig dejlig ferie, og det kunne jo være sjovt hvis du kommer derned engang og måske ser noget andet end jeg har set… Vi har snakket om en tur ud øst på kombineret med en tur vest på.. dvs en uge hvert sted og måske med bil… Men det må vi se på når tiden nærmer sig, og vi skal planlægge igen. Det kommer nemlig an på om det kan lade sig gøre inden for en rimelig pris… ellers bliver det en ny tur måske et helt andet sted på en af de andre græske øer… dog ikke Rhodos, der har vi været.

      Svar

Skriv et svar

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.